Home  »  Algemeen  »  10 posters die de wereld veroverden

Overige zoekresultaten:

10 posters die de wereld veroverden

5 Apr

We zijn gek op posters (althans ik wel). We gebruiken ze voor het aankondigen van een actie of evenement, ze worden omhoog gehouden tijdens demonstraties of ze worden opgehangen in slaapkamers (wie deed dat nou niet). Voor vele doeleinden zijn posters dus te gebruiken. Posters zijn soms meer dan alleen een plaatje bij een gebeurtenis, soms schrijven de posters zélf geschiedenis. Ik heb 10 posters verzameld die de wereld veroverden.

 

Moulin Rouge

De poster, zoals we die nu kennen, komt oorspronkelijk uit Frankrijk uit de negentiende eeuw. In deze tijd ontstond een nieuwe stijl van adverteren voor producten, tentoonstellingen en evenementen.

 


I Want YOU for US Army

Deze poster herken je vast wel. De beroemde poster van J.M. Flagg uit 1917 werd gebruikt om soldaten voor de Eerste en Tweede Wereldoorlog te werven. De kunstenaar gebruikte zijn eigen gezicht als model voor dat van Uncle Sam (zo wordt de Amerikaanse regering ook wel genoemd).

 

Lord Kitchener wants you

Deze Britse posters was de inspiratie voor de Amerikaanse tegenhanger van Uncle Sam. Lord Kitchener was de Britse minister van oorlog. In 1914 roept hij, doormiddel van deze poster, jonge mannen op zich te melden voor het leger. Deze poster is één van de eerste voorbeelden van het gebruik van massacommunicatie in de moderne oorlogsvoering.

 


Keep calm and carry on

De originele versie van deze poster werd in 1939 ontworpen door het Britse ministerie van informatie. Het doel was om het moreel van het volk omhoog te krijgen tijdens de Tweede Wereldoorlog. In die tijd werd hij nauwelijks gebruikt, maar tegenwoordig zie je deze typische Britse slogan in talloza variaties.

 


De kerstman van Coca-Cola

Wie kent hem niet: de kerstman van Coca-Cola. Deze advertentie uit 1931 werd geïllustreerd door Haddon Sundblom. Deze campagne van Coca-Cola zorgde ervoor dat de vrolijke kerstman, met zijn bolle buik en witte baard, enorm populair werd en tot de dag van vandaag nog steeds is.

 

Che

Deze afbeelding van Ernesto 'Che' Guevara werd het symbool voor revolutie over de hele wereld. Ook is deze afbeelding al jarenlang onderdeel van de hedendaagse popcultuur. Het ontwerp werd bedacht door de Ierse kunstenaar Jim Fitzpatrick.

 


Het Marilyn-tweeluik

Door Andy Warhol werd zeefdrukken in de jaren 60 enorm populair. Zijn kleurrijke afbeeldingen van beroemdheden, Coca-Colaflesjes en soepblikken zijn nog steeds wereldberoemd. Warhol maakt dit ontwerp met 50 afbeeldingen van het gezicht van Marilyn Monroe nadat de filmster overleed in 1962.

 


Filmposter E.T.

Deze filmposter, van de klassieker van Steven Spielberg, toont het moment waarop Elliot en zijn buitenaardse vriendje langs de maan vliegen, op weg naar het bos. Dit moment werd door tijdschrift Empire zelfs benoemd als meest betoverende moment in de filmgeschiedenis.

 


Hope

Deze bekende poster van Obama is ontworpen door kunstenaar Shepard Fairey. Voordat deze poster in 2008 gebruikt werd tijdens de presidentscampagne van Obama, werd deze poster verkocht op straat.

 


Alleen voor kinderen

Deze vind ik toch wel een van de meest indrukwekkendste posters. Het Spaanse reclamebureau Grey werkte voor deze campagne samen met de ANAR Foundation, een Spaande kinderrechtenorganisatie. Het resultaat was deze poster waarop voor de meeste voorbijganger dit zichtbaar was: 'Soms is kindermishandeling alleen zichtbaar voor het kind zelf'.

Maar als je door de knieën gaat en letterlijk vanuit het oogpunt van een kind naar deze poster kijkt, dan zie je blauwe plekken in het gezicht van het jongetje. Ook zie je de tekst: 'Doet iemand je pijn? Bel ons en wij helpen je'.

Met deze slimme druktechniek zorgde de stichting ervoor dat het bericht veilig aankwam bij kinderen in nood.

 

Wil jij je eigen iconische poster laten drukken? Dat kan! En deze maand doe je dat ook nog eens heel voordelig, want je krijgt namelijk 10% korting op onze posters. Zo heb je al 500 A3 posters voor €34,-

 

 



Janine Hartjes
Janine Hartjes
Stagiaire Marketing & Communicatie
janine@drukwerkconcurrent.nl
Terug naar het overzicht

€10,- korting krijgen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief
USP Topkwaliteit drukwerk
USP 15+ jaar ervaring
USP Voordelig
USP Bezorging binnen 24 uur
USP Altijd GRATIS verzending
USP 100% tevredenheidsgarantie
USP Hulp bij opmaak