December is een drukke maand, ook voor onze bezorgers. Help ze een beetje en bestel op tijd je drukwerk.
Het ontwerpen van stickers voor een leuke campagne is een vak apart. We komen de meest creatieve ideeën tegen, die je ongetwijfeld de benodigde inspiratie geven om zelf aan de slag te gaan. Voordat je stickers laat bedrukken en maken is het belangrijk dat je rekening houdt met enkele zaken…
Als je stickers wilt bedrukken en laten maken, bedenk dan vooraf goed wat jouw doel is een waar jouw doelgroep zich bevindt. Heb je een restaurant? Dan zijn vinyl stickers voor binnensteden (die ook buiten moeten overleven) een optie. Wil je jouw product promoten in of voor een supermarkt? Dan kan je juist weer denken aan vloerstickers met een stevige afwerking.
We zagen bijvoorbeeld een sticker van een Bosch-boorapparaat langskomen op herentoiletten. Het heeft weinig zin om die op plekken waar alleen vrouwen komen te plakken. Al geloven we ook heus in vrouwen die klussen, begrijp ons niet verkeerd!
Een sticker moet in één klap alleszeggend zijn, want de stelregel is dat een stickerontwerp alleen werkt als de boodschap binnen een fractie van een seconde duidelijk is. Als het mogelijk is zelfs zonder woorden te gebruiken, tenzij tekst juist de kern van de sticker is. Zorg er dan wel voor dat je zo min mogelijk woorden gebruikt.
Een beeld zegt in het geval van stickers vaak meer dan genoeg, vooral als er goed rekening is gehouden met het doel van de actie. Guinness (donker bier) hield zich aan alle belangrijke punten en bereikte mannen via biljartkeus. Het beeld, het doel & doelgroep en het simplistische design spreken voor zich.
Hierboven het ontwerp van Guinness (simpele kleine sticker)
Zoals je ook in het voorbeeld van Guinness ziet, is er eigenlijk alleen gebruik gemaakt van het logo op de sticker. Dit is meer dan voldoende, als de boodschap maar duidelijk wordt door het oppervlak waarop de stickers zijn geplakt.
Het is lang niet altijd zo dat een call to action wordt gebruikt bij stickers. De boodschap vóór/het bereiken van de doelgroep is vaak belangrijker dan een directe actie van de doelgroep. Ons advies is dan ook; gebruik alleen een call to action als deze er écht toe doet of de sticker meerwaarde geeft.
Deze indirecte call to action op een megasticker van Specsavers kennen we allemaal wel ;-)
Hieronder hebben we enkele belangrijke vragen voor je staan. Op die manier kom je terecht bij jouw gewenste sticker...
Moet de bedrukte sticker permanente of afneembare lijm bevatten?
Permanente lijm heeft een betere kleefkracht, maar is moeilijker verwijderbaar dan stickers met afneembare lijm. De laatstgenoemde stickers worden vaak gebruikt voor tijdelijke toepassingen.
Wil je stickers laten maken die je snel op een oppervlak kunt plakken?
Stickers op rol zijn gemaakt voor snelle doorlooptijden, bijvoorbeeld bij het beplakken van bestellingen. De normale kleine stickers zijn minder snel aan te brengen, maar zijn perfect voor eenmalig gebruik en handzamer.
Moeten de stickers buiten blijven plakken?
Denk dan niet alleen aan de kleefkracht (kies voor permanente lijm), maar zeker ook aan het materiaal en de afwerking van de sticker. Kies altijd voor een grote of kleine vinyl sticker bij buitengebruik en ga ook voor een mooie afwerking om op te vallen.
Van de vloer kunnen eten...
Pedigree weet als geen ander hoe je een ontwerp voor vloerstickers moet maken. Deze bedrukte stickers zijn optimaal ingezet voor een supermarkt. Zelfs honden werden er wild van ;-)
Geboeid keken wij naar deze sticker...
Een op maat gemaakte sticker bedrukken voor de achterkant van stoelen? Lekker op het randje, maar zeer doeltreffend. Graffiti loont in ieder geval niet en dat blijkt wel uit deze advertentie in het openbaar vervoer.
Ben je net als wij enthousiast geworden? Laat dan jouw stickers maken door DrukwerkConcurrent. Wij bedrukken stickers met elke boodschap en helpen je desgewenst aan een eigen ontwerp! Neem snel contact op of bekijk onze stickers.