Dit is het effect van promotieartikelen en relatiegeschenken

Ben je op zoek naar een passend relatiegeschenk met een ludieke boodschap? Of zoek je een manier om consumenten te bereiken met een promotioneel artikel? De effecten van dergelijke drukwerkproducten zijn duidelijk en die willen we graag met je delen…

Allereerst leggen we het verschil uit. Een relatiegeschenk wordt vaak gezien als manier om klanten en relaties een vorm van waardering te tonen, terwijl een promotioneel artikel vaak gericht is op consumenten en het vergroten van de naamsbekendheid.

Waarom relatiegeschenken bedrukken?
Een vaak gezien relatiegeschenk is de Wijnverpakking (inclusief inhoud, die wij natuurlijk niet mogen leveren). Maar ook kalenders of bureau-onderleggers worden geregeld als weggevers uitgedeeld onder bedrijven. In de Verenigde Staten is er onderzoek gedaan naar het effect van relatiegeschenken. Daaruit kwamen onder meer de volgende gegevens naar voren:

  • 83% vindt het leuk om een relatiegeschenk te ontvangen;
  • 74% van de ondervraagden heeft minimaal 1 promotioneel item in zijn/haar kantoor;
  • 66% van de ontvangers onthoudt de naam van het bedrijf dat een relatiegeschenk of promotioneel artikel geeft.

Effect van promotieartikelen
British Promotional Merchandise Association deed onderzoek naar het effect van promotionele artikelen, die door grote merken en bedrijven worden weggegeven. Gesteld wordt dat bijvoorbeeld een bedrukte tas maar liefst 3.300 keer wordt gezien gedurende de looptijd. Dat komt neer op een zeer lage investering voor interactie. Ook bedrukte pennen en  sleutelhangers met logo worden vaak uitgedeeld. 

Handige inzichten die het onderzoek geeft:

  • 96% zegt dat een promotioneel artikel de ‘brand awareness’ vergroot;
  • 79% zal sneller in zee gaan met het bedrijf dat promoot;
  • 83% van de ondervraagden onthoudt de bedrijfsnaam meer dan 12 maanden.

Op hetzelfde niveau als internet
Al met al belangrijke redenen om promotionele artikelen dan wel relatiegeschenken te bedrukken. Vaak leiden dergelijke acties niet tot directe sales, maar omdat de bedrijfsnaam blijft hangen, kunnen op termijn de vruchten worden geplukt. En dat voor een relatief lage investering. 

Het laatste opvallende feit: dat reclame maken via promotionele artikelen op hetzelfde investeringsniveau ligt als internetadvertenties.

Dusss… Waar wacht je nog op?